2019.1.8

SLOVO A SMYSL 2019 (16) 31

Psát okem na zeď cely… Črta k vězeňské lyrice Václava Renče

Jan Wiendl

 

 FULL TEXT   

 ABSTRACT (en)

This article presents an analysis of Václav Renč’s lyrical poetry from the period of his imprisonment by the Communist regime in 1951–1962. From Renč’s extensive collection of prison poems (including such lyrical-epic compositions as Cinderella of Nazareth, first published in book form in 1969; Prague Legend, 1974; and Loretan Light, 1992; as well as several poems collected in Meeting with the Minotaur, 1969) we take a look at the nineteen poems Renč included in an anthology of his works from 1941–1962 under the title Lark Tower (1970). To the section of lyrical texts from the years 1951–1962 the poet gave the title Without Echoes. In particular, the study focuses on how Renč’s lyrical poetry from the period of his imprisonment builds upon his previous critically acclaimed poetry, simultaneously aiming to address the question of what makes this work unique. The unique quality can be found in the formal precision of the texts, which represents the poet’s effort to maintain his moral integrity and identity while in prison, while at the same time, by virtue of carefully constructed allusions to the verses of certain poets with whom Renč had worked as a poet and translator before his imprisonment, strengthening his sense of inner freedom. A key starting point for the aesthetic composition of the prison poems is the combination of various expressive and often elementary contradictory motifs, perspectives or attitudes, a process typical of prison poetry in general. In Václav Renč’s poetry, this initial moment is re-envisioned on the principle of the so-called lyrical dichotomy, which, on the basis of subtle gradational and compositional techniques and intersections, connects distinctive opposites into subtle poetic images. However, this is not the expression of a selfcentered aesthetic game, but an attempt to articulate — and cope with — a new and exacting life situation. In this way, Václav Renč’s poetry, which had always been characterized by its compositional and figurative rigor, would later become more austere in its semantics, at the same time gaining in intensity, depth and reach.

 KEYWORDS (en)

Václav Renč; prison poetry; 1950s; lyrical poetry; composition; meter; the poetic image; context

 KLÍČOVÁ SLOVA (cs)

Václav Renč; vězeňská poezie; 50. léta 20. století; lyrika; kompozice; metrum; básnický obraz; kontext

 DOI

https://doi.org/10.14712/23366680.2019.1.8

 SOURCES

Renč, Václav: Jitření. Řád, Praha 1933.

Renč, Václav: Studánky. Václav Petr, Praha 1935.

Renč, Václav: Sedmihradská zem. Ladislav Kuncíř, Praha 1937.

Renč, Václav: Vinný lis. Novina, Praha 1938.

Renč, Václav: Trojzpěvy. Knihy Řádu, Praha 1940; 2. vyd. Vyšehrad, Praha 1948.

Renč, Václav: Popelka nazaretská. Vyšehrad, Praha 1969; ed. Luisa Nováková, Trinitas, Svitavy 2008.

Renč, Václav: Setkání s Minotaurem. Československý spisovatel, Praha 1969.

Renč, Václav: Skřivaní věž. Melantrich, Praha 1970.

Renč, Václav: Pražská legenda. Opus Bonum, Frankfurt nad Mohanem 1974; 5. vyd., ed. Mojmír Trávníček, Trinitas ve spolupráci s Křesťanskou akademií v Římě, Svitavy 2017.

Renč, Václav: Loretánské světlo, ed. Zdeněk Drahoš. Vyšehrad, Praha 1992; pod názvem Sluncem oděná, Křesťanská akademie, Řím 1979.

Renč, Václav: Vrstvení achátu. Vybrané spisy Václava Renče, sv. 1, eds. Jaroslav Novák a Luisa Nováková. Trinitas ve spolupráci s Křesťanskou akademií v Římě, Svitavy 2000a.

Renč, Václav: S anděly si nelze připíjet. Vybrané spisy Václava Renče, sv. 2, eds. Jaroslav Novák a Luisa Nováková. Trinitas ve spolupráci s Křesťanskou akademií v Římě, Svitavy 2000b.

Zahradníček, Jan: Jan Zahradníček: Verše. Leopoldovský sešit poezie, ed. Jan Wiendl. Brno, Moravská zemská knihovna 2017.

 REFERENCES

Bednářová, Jitka — Trávníček, Mojmír: Komentář. In: Jan Zahradníček: Knihy básní, eds. tíž. NLN, Praha 2001, s. 767–987.

Bremond, Henri: Čistá poezie. S úvodní studií F. X. Šaldy. Orbis, Praha 1935.

Čáslavová-Loučová, Petra: Vězeňský samizdat jako neznámý fenomén v dějinách československé nezávislé kultury let 1948–1989. Souvislosti 24, 2013, č. 3, s. 194–208.

Čiháková, Barbora: Fenomén lágrové poezie na příkladu básnické tvorby Karla Pecky. In: Klára Pinerová (ed.): Jáchymov. Jeviště bouřlivého století. ÚSTR, Praha 2018, s. 281–286.

Doležal, Miloš: Jan Zahradníček a Václav Sisel v Domě strachu. In: Lukáš Kopecký (ed.): Spisovatelé za mřížemi. Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje, Plzeň 2017, s. 9–15.

Fučík, Bedřich: Dva debuty veršů. In týž: Kritické příležitosti II, eds. Vladimír Binar a Mojmír Trávníček. Triáda, Praha 2002, s. 289–290.

Kopecký, Lukáš (ed.): Spisovatelé za mřížemi. Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje, Plzeň 2017.

Med, Jaroslav: Václav Renč. Heslo in: Pavel Janoušek a kol: Slovník českých spisovatelů od roku 1945, díl 2, M–Ž. Brána — Knižní klub, Praha 1998, s. 304–305.

Med, Jaroslav: Cesta do Lorety — Václav Renč. In týž: Od skepse k naději. Trinitas ve spolupráci s Křesťanskou akademií v Římě, Svitavy 2006, s. 178–180.

Novákovi, Jaroslav a Luisa: Komentář, ediční poznámka a vysvětlivky. In: Václav Renč: Vrstvení achátu. Vybrané spisy Václava Renče, sv. 1, eds. tíž. Trinitas ve spolupráci s Křesťanskou akademií v Římě, Svitavy 2000a, s. 525–533.

Novákovi, Jaroslav a Luisa: Komentář, ediční poznámka a vysvětlivky. In: Václav Renč: S anděly si nelze připíjet. Vybrané spisy Václava Renče, sv. 2, eds. tíž. Trinitas ve spolupráci s Křesťanskou akademií v Římě, Svitavy 2000b, s. 616–637.

Opelík, Jiří: Josef Čapek. Melantrich, Praha 1980; též Triáda, Praha 2017.

Pinerová, Klára: Do konce života. Političtí vězni padesátých let. Trauma, adaptace, identita. NLN, ÚSTR, Praha 2017.

Rotrekl, Zdeněk: Václav Renč. In týž: Skrytá tvář české literatury. Blok, Brno 1991, s. 113–118.

Stránský, Jiří: Místo ediční poznámky. In týž: Za plotem. Hejkal, Havlíčkův Brod 1999.

Šalda, F. X.: Václav Renč: Jitření. Šaldův zápisník 5, 1932–1933, č. 8, duben 1933, s. 259–260.

Šalda, F. X.: Tři moderní lyrikové čeští. Šaldův zápisník 8, 1935–1936, č. 1–2, říjen 1935, s. 22–28.

 

Úvod > 2019.1.8