2019.2.9

SLOVO A SMYSL 2019 (16) 32

Kombinace, nebo doplnění? O dvou typech procesu v literární teorii Romana Ingardena a Wolfganga Isera

Martin Kaplický

 

 FULL TEXT   

 ABSTRACT (en)

Combination or Completion? On two types of Process in Literary Theories of Roman Ingarden and Wolfgang Iser

There can be no doubt that Wolfgang Iser’s literary theory was strongly influenced by Roman Ingarden’s writings on literature. Iser often quotes from Ingarden and develops some of his key ideas. The main aim of this article is to show that even in the cases where Iser develops Ingarden’s ideas and concepts he significantly changes their meaning and function. This tendency is not arbitrary but rather mirrors the difference of aims between the two theories. In this article, the author tries to show how Ingarden’s theory revolves around his consideration of the differences between the real and purely intentional object. Here, the literary work serves as an example of the purely intentional object. By contrast, Iser’s work revolves around his opposition to any theory which emphasizes the essential meaning of a work of literature without considering the reading process itself. This attention to the reading process is the main aim of Iser’s theory. The article develops the thesis that the two opposing definitions of the literary work arise from this essential difference, which in turn explains the dissimilarity, in terms of both meaning and function, between such seemingly similar concepts as Ingarden’s ‘places of indeterminacy’ (die Unbestimmtheitstellen) and Iser’s ‘blanks’ (die Leerstellen).

 KEYWORDS (en)

Roman Ingarden; Wolfgang Iser; literary theory; places of indeterminacy; blanks; reading process

 KLÍČOVÁ SLOVA (cs)

Roman Ingarden; Wolfgang Iser; literární teorie; místa nedourčenosti; prázdná místa; proces čtení

 DOI

https://doi.org/10.14712/23366680.2019.2.9

 REFERENCES

Doležel, Lubomír: Heterocosmica. Fikce a možné světy. Karolinum, Praha 2003.

Holý, Jiří: Poznámky ke koncepcím „Kostnické školy“ a českého strukturalismu. In: Miloš Sedmidubský — Miroslav Červenka — Ivana Vízdalová (eds.): Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Host, Brno 2001.

Ingarden, Roman: Artistic and Aesthetic Values. British Journal of Aesthetics 4, 1964, s. 198–213.

Ingarden Roman: Das literarische Kustwerk [1931]. Max Niemeyer Verlag, Tübingen 1965.

Ingarden, Roman: O poznávání literárního díla [1937], přel. Hana Jechová. Československý spisovatel, Praha 1967.

Ingarden, Roman: Umělecké dílo literární [1931], přel. Antonín Mokrejš. Odeon, Praha 1989.

Iser, Wolfgang: The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response. Johns Hopkins University Press, Baltimore — London 1978.

Iser Wolfgang: Feigning in Fiction. In: Mario J. Valdés — Owen Miller (eds.): Identity of the Literary Text. University of Toronto Press, Toronto 1985, s. 204–228.

Iser, Wolfgang: The Play of the Text. In týž: Prospecting: From Reader Response Theory to Literary Anthropology. Johns Hopkins University Press, Baltimore — London 1989, s. 249–261.

Iser, Wolfgang: The Fictive and the Imaginary: Charting Literary Antropology [1991]. Johns Hopkins University Press, Baltimore — London 1993.

Iser, Wolfgang: Der Akt des Lesens: Theorie ästhetischer Wirkung [1976]. Wilhelm Fink Verlag, München 1994a.

Iser, Wolfgang: Der implizite Leser. Kommunikationsformen des Romans von Bunyan bis Beckett [1972]. Wilhelm Fink Verlag, München 1994b.

Iser, Wolfgang: Apelová struktura textů. Nedourčenost jako podmínka účinků literární prózy [1975], přel. Ivana Vízdalová. In: Miloš Sedmidubský — Miroslav Červenka — Ivana Vízdalová (eds.): Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Host, Brno 2001, s. 39–61.

Iser, Wolfgang: Proces čtení ve fenomenologickém pohledu [1972], přel. Ivan Žáček. Aluze 6, 2002, č. 2, s. 106–117.

Procházka, Martin: Tvořivá síla fikce. Iserova literární a kulturní antropologie. In: Wolfgang Iser: Fiktivní a imaginární. Perspektivy literární antropologie. Karolinum, Praha 2017, s. 361–369.

Úvod > 2019.2.9