2019.2.3

SLOVO A SMYSL 2019 (16) 32

Město jako „zázračný zápisník“: Římské procházky Milady Součkové. K estetice a poetice básnického obrazu

Josef Vojvodík

 

 FULL TEXT   

 ABSTRACT (en)

The City as a ‘Miraculous Notebook’: Walks in Rome by Milada Součková. Towards an Aesthetics and Poetics of the Poetic Image

In April 1960, Milada Součková left her exile in America on a trip to Rome, a trip that would inspire the poems collected in her fourth book of poems, Alla Romana, published in exile by a Roman publisher (1966). Součková’s time in Rome had a special significance for the poet — the poet in exile and the poet of exile — representing not only a return to Europe, but more importantly, a revitalizing return to the world-city of cultural memory. While the city’s architecture plays a leading role in Alla Romana, the city (and Italy as a whole) is also evoked by references to painters (Poussin, Angelika Kauffmann, Bronzino, Canaletto, etc.), direct intertextual quotes (Goethe, Chateaubriand, Stendhal, Byron, etc.), and indirect allusions (Ovid, Virgil, Dante, etc.). Součková’s ‘Roman’ poems thus fuse together past and present, real with imagined pictures, and actual sensory experience with aesthetic reflections in mirror-like complementarity. Sense impressions evoke memories, or set in motion aesthetic reflections and intertextual and intermedial relations, in dialogue with foreign texts and images. The city becomes a kind of ‘palimpsest’ and a Freudian ‘Mystic Writing Pad’ (Wunderblock), inscribed with experiences, impressions and memories. The actual architecture of the city, combined with other traces of past epochs, literary works and paintings, and transfigured into poetic images, is again made legible by an aesthetic staging within the poetic text. This poetic strategy is thematically exemplified by two poems: Torquato Tasso and U Via Appia.

 KEYWORDS (en)

Rome; Nicolas Poussin; Goethe; Torquato Tasso; intertextuality; repetition and memory; nostalgia

 KLÍČOVÁ SLOVA (cs)

Řím; Nicolas Poussin; Goethe; Torquato Tasso; intertextualita; opakování a paměť; nostalgie

 DOI

https://doi.org/10.14712/23366680.2019.2.3

 REFERENCES

Assmmann, Aleida: Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses. Verlag C. H. Beck, München 1999.

Badt, Kurt: Die Kunst des Nicolas Poussin. Verlag DuMont Schauberg, Köln 1969.

Berrens, Dominik: Soziale Insekten in der Antike. Ein Beitrag zu Naturkonzepten in der griechisch-römischen Kultur. Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen 2018.

Bohrer, Karl Heinz: Der Abschied. Theorie der Trauer: Baudelaire, Goethe, Nietzsche, Benjamin. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 2014.

Boym, Svetlana: The Future of Nostalgia. Basic, New York 2001.

Freud, Sigmund: Aus den Anfängen der Psychoanalyse, 1887–1902. Briefe an Wilhelm Fließ. Fischer Verlag, Frankfurt am Main 1962.

Freud, Sigmund: Poznámka o „zázračném zápisníku“. In týž: Vybrané spisy III. Práce k sexuální teorii a k učení o neurosách, přel. Jiří Pechar. Avicenum, Praha 1971, s. 293–296.

Freud, Sigmund: Nespokojenost v kultuře. In týž: O člověku a kultuře, přel. Ludvík Hošek. Odeon, Praha 1989, s. 316–380.

Goethe, Johann Wolfgang von: Torquato Tasso. Hra, přebásnil Bohumil Mathesius. Českomoravský kompas, Praha 1942.

Goethe, Johann Wolfgang von: Werke. Hamburger Ausgabe. Band 11. Autobiographische Schriften III. Italienische Reise. Verlag C. H. Beck, München 2002.

Hertl, Michael: Der Tod von Goethes Sohn August und sein Grab in Rom. GoetheJahrbuch 131, 2014, s. 126–148. Hetzer, Theodor: Italienische Architektur. Urachhaus, Stuttgart 1990.

Hrdlička, Josef: Paměť a exil v „Sešitech Josefíny Rykrové“. Slovo a smysl 9, 2012, č. 17, s. 61–81.

Chateaubriand, François-René de: Paměti ze záhrobí, přel. Aleš Pohorský. Academia, Praha 2011.

Jakobson, Roman: Dialogy, přel. Marcela Pittermannová. Český spisovatel, Praha 1993.

Jakobson, Roman: Doslov. In: Milada Součková: Sešity Josefíny Rykrové. Prostor, Praha 1993, s. 214–215.

Kierkegaard, Søren: Opakování. Pokus v oblasti experimentující psychologie od Constantina Constantia, přel. Zdeněk Zacpal. Vyšehrad, Praha 2006.

Koneffke, Jan — Niccolini, Elisabetta: Schriftsteller der Villa Massimo schreiben über Rom. Der Deutschunterricht 51, 1999, č. 2, s. 28–42.

Lobsien, Eckhard: Wörtlichkeit und Wiederholung. Phänomenologie poetischer Sprache. Wilhelm Fink Verlag, München 1995.

Maisak, Petra: Et in Arcadia ego. Anmerkungen zur Entwicklung des arkadischen Wunschbilds in Italien und zur Rezeption der Goethezeit. In: Klaus Manger (ed.): Italienbeziehungen des klassischen Weimar. Max Niemeyer Verlag, Tübingen 1997, s. 11–37.

Marin, Louis: Sublime Poussin, přel. Catherine Porter. Stanford University Press, Stanford, CA 1999.

Minkowski, Eugène: Vstříc kosmologii. Filozofické fragmenty, přel. Josef Hrdlička. Malvern, Praha 2011.

Moses, Stéphane: Goethes Entdeckung der französischen Landschaftsmalerei. In: Paolo Chiarini — Walter Hinderer (eds.): Rom — Europa: Treffpunkt der Kulturen 1780–1820. Verlag Königshausen & Neumann, Würzburg,
2006, s. 29–42.

Otto, Walter Friedrich: Die Götter Griechenlands. Das Bild des Göttlichen im Spiegel des griechischen Geistes. Verlag Schulte-Bulmke, Frankfurt am Main 1934. Panofsky, Erwin: Et in Arcadia Ego: Poussin a elegická tradice. In: Erwin Panofsky: Význam ve výtvarném umění, přel. Lubomír Konečný. Malvern — Academia 2013, s. 331–359.

Rasch, Wolfdietrich: Goethes „Torquato Tasso“. Die Tragödie des Dichters. J. B. Metzler Verlag, Stuttgart 1954.

Říhová, Zuzana: Velká eliotovská báseň. K Mluvícímu pásmu Milady Součkové. Česká literatura 65, 2017, č. 2, s. 213–234.

Součková, Milada: Škola povídek. Melantrich, Praha 1943.

Součková, Milada: Sešity Josefíny Rykrové. 2., rozšířené vyd. Prostor, Praha 1993.

Součková, Milada: Kaladý. Svědectví. Mluvící pásmo. Dílo Milady Součkové. Svazek III. Prostor, Praha 1998.

Součková, Milada: Případ poezie. Básnické sbírky 1942–1971. Dílo Milady Součkové. Svazek X. Prostor, Praha 1999.

Součková, Milada: Élenty. Dopisy přátelům 1942–1982. Jindřichu Chalupeckému, Ladislavu a Olze Radimským, Romanu Jakobsonovi, Otakaru Odložilíkovi, Gertrudě Gruberové-Goepfertové, Oldřichu Leškovi, Karlu Milotovi. Prostor, Praha 2018.

Úvod > 2019.2.3