2020.1.5

SLOVO A SMYSL 2020 (17) 33

Informační moment v literární teorii a české experimentální poezii 60. let

Richard Müller

 

 FULL TEXT   

 ABSTRACT (en)

The Information Moment in Literary Theory and in Czech Experimental Poetry of the 1960s

This study aims to reconstruct the impact of information theory (and cybernetics) on literary theory (semiotics) during the 1950s and 1960s, as well as the directions in which the same paradigm came to inspire 1960s Czech experimental poetry. Given the limitations of information theory vis-à-vis some crucial questions of communication, what was the foundation of this inspiration? The first part of the study concentrates on various important modifications of the paradigm in the context of information aesthetics (Max Bense), information poetics (Umberto Eco) and structuralist literary theory (Miroslav Červenka). The second part explores the position of the ‘information’ current within the context of 1960s Czech experimental poetry, including its avant-garde antecedents. The third part focuses on the experimental texts of Zdeněk Barborka, whose work is notable for being situated at the crossroads of several different tendencies. Finally, the study raises the question concerning the deeper implications of the ‘information moment’, with the suggestion that they might be found in the context of the development of media (communication) technologies as well as the genealogy of the media discourse, which emerges at this ‘moment’ from its prehistory to enter into its actual historical phase.

 KEYWORDS (en)

information theory; information aesthetics; 1960s Czech experimental poetry; Max Bense; Umberto Eco; Miroslav Červenka; semiotics; structuralism; medium; Zdeněk Barborka.

 KLÍČOVÁ SLOVA (cs)

Informační teorie; informační estetika; česká experimentální poezie 60. let; Max Bense; Umberto Eco; Miroslav Červenka; sémiotika; strukturalismus; médium; Zdeněk Barborka

 DOI

https://doi.org/10.14712/23366680.2020.1.5

 REFERENCES

Barborka, Zdeněk: Hommage. Básně a prózy. Dybbuk, Praha 2018.

Bense, Max: Teorie textů [1962], přel. Bohumila Grögerová a Josef Hiršal. Odeon, Praha 1967.

Bense, Max — Harig, Ludwig: Der Monolog der Terry Jo [1968]. In: Klaus Schöning (ed.): Neues Hörspiel. Texte, Partituren. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1969, s. 57–91.

Burda, Vladimír: Lyrické minimum, ed. Michal Jareš. Torst, Praha 2004.

Červenka, Miroslav: Významová výstavba literárního díla [1968]. Karolinum, Praha 1992.

Eco, Umberto: Programované umění [1962], přel. Bohumila Grögerová a Josef Hiršal. In: Josef Hiršal — Bohumila Grögerová (eds.): Slovo, písmo, akce, hlas. K estetice kultury technického věku. Výběr z esejů, manifestů a uměleckých programů druhé poloviny 20. století. Československý spisovatel, Praha 1967, s. 14–19.

Eco, Umberto: Otevřené dílo. Forma a neurčenost v současných poetikách [1962], přel. Zora Obstová. Argo, Praha 2015.

Elleström, Lars: The Modalities of Media: A Model for Understanding Intermedial Relations. In týž (ed.): Media Borders, Multimodality and Intermediality. Palgrave Macmillan, London 2010, s. 11–48.

Grögerová, Bohumila: Počátky a vývoj konkrétní a vizuální poezie. In: Báseň, obraz, gesto, zvuk. Experimentální poezie 60. let (katalog výstavy). Památník národního písemnictví, Praha 1997, s. 15–21.

Hiršal, Josef — Grögerová, Bohumila: Let let. Pokus o rekapitulaci. Torst, Praha 2007.

Hiršal, Josef — Grögerová, Bohumila (eds.): Experimentální poezie, přel. Josef Hiršal a Bohumila Grögerová. Odeon, Praha 1967.

Hiršal, Josef — Grögerová, Bohumila (eds.): Vrh kostek. Česká experimentální poezie [1968]. Torst, Praha 1993.

Hlaváček, Josef: Vizuální a konkrétní poezie, lettrismus. In: Rostislav Švácha — Marie Platovská (eds.): Dějiny českého výtvarného umění VI/2. Academia, Praha 2007, s. 232–239.

Honys, Josef: Nesmelián aneb Do experimentálních textů vstup nesmělý, ed. Jan Šulc. Dybbuk, Praha 2011.

Chalupecký, Jindřich: Příběh Jiřího Koláře [1972]. In: Milada Motlová — Vladimír Karfík — Běla Kolářová (eds.): Jiří Kolář. Odeon, Praha 1999, s. 19–40.

Jakobson, Roman: Results of a Joint Conference of Anthropologists and Linguists [1952]. In týž: Selected Writings II. Word and Language. Mouton, Hague 1971, s. 554–567.

Kline, Ronald R.: The Cybernetics Moment: Or Why We Call Our Age the Information Age. Johns Hopkins University Press, Baltimore 2015.

Kolář, Jiří: Slovník metod. Okřídlený osel, přel. Běla Kolářová. Gallery, Praha 1999.

Krátká, Eva: Vizuální poezie. Pojmy, kategorie a typologie ve světovém kontextu. Host, Brno 2016.

Krátká, Eva (ed.): Česká vizuální poezie. Teoretické texty. Host, Brno 2013.

Langerová, Marie: Vizuální aspekty básnického díla. In: Miroslav Červenka et al.: Pohledy zblízka. Zvuk, význam, obraz. Poetika literárního díla 20. století. Torst, Praha 2002a, s. 377–474.

Langerová, Marie: Variace a pohyb mezi texty. In: Miroslav Červenka et al.: Pohledy zblízka. Zvuk, význam, obraz. Poetika literárního díla 20. století. Torst, Praha 2002b, s. 475–550.

Langerová, Marie: Okraj, místo skutečného pohybu. Experimentální demaskování jazykových fetišů a šifer. A2 9, 2013, č. 12, s. 6.

Novák, Ladislav: Dílo II, ed. Petr Kuběnský. Dybbuk, Praha 2017. Pierce, John R.: An Introduction to Information Theory: Symbols, Signals and Noise [1961]. Dover Publications, New York 1980.

Shannon, Claude E. — Weaver, Warren: The Mathematical Theory of Communication [1949]. University of Illinois Press, Urbana, IL, 1964. Schüttpelz, Erhard: „Get the message through“.

From the Channel of Communication to the Message of the Medium (1945–1960), přel. Brigitte Pichon a Dorian Rudnytsky. In: Ludwig Jäger — Erika Linz — Irmela Schneider (eds.): Media, Culture, and Mediality: New Insights into the Current State of Research. Transcript Verlag, Bielefeld 2010, s. 109–138.

Siegert, Bernhard: Cacography or Communication? Cultural Techniques of Sign-Signal Distinction. In týž: Cultural Techniques: Grids, Filters, Doors, and Other Articulations of the Real, ed. a přel. Geoffrey Winthrop-Young. Fordham University Press, New York 2014, s. 19–32.

Teige, Karel: Moderní umění a společnost [1924]. In: Štěpán Vlašín (ed.): Avantgarda známá a neznámá I. Od proletářského umění k poetismu, 1919–1924. Svoboda, Praha 1971, s. 505–513.

Tzara, Tristan: Paměť člověka, přel. Zdeněk Lorenc. Odeon, Praha 1966.

Webern, Anton: Briefe an Hildegard Jone und Josef Humplik, ed. Josef Polnauer. Universal Edition, Wien 1959.

Wiener, Norbert: Cybernetics, or Control and Communication in the Animal and the Machine [1948]. The MIT Press, New York 1961.

Winkler, Hartmut: Prozessieren. Die dritte, vernachlässigte Medienfunktion. Wilhelm Fink, Paderborn 2015.

Winter, Astrid: Jiná estetika. Konceptualismus a transmedialita v české literatuře po druhé světové válce. In: Stanislava Fedrová (ed.): Česká literatura v intermediální perspektivě. IV.kongres světové literárněvědné bohemistiky. Jiná česká literatura (?). Ústav pro českou literaturu AV ČR, Praha 2010, s. 25–38.

Úvod > 2020.1.5