2020.2.9

>SLOVO A SMYSL 2020 (17) 34

Nekorektní literatura. Estetika a diskurz české akční fantastiky

Incorrect Literature: Aesthetics and the Discourse of Czech Splatterpunk

Stefan Segi

 

 FULL TEXT   

 ABSTRACT (en)

In the Czech appropriation of the literary genre splatterpunk, political correctness, or more precisely the lack of it, occupies a prominent place. Fascination with so-called ‘incorrectness’ can be understood to be a special case of what Richard Burt identifes as ‘the fetish of censorship’ with writers drawing from the appeal of such ‘forbidden’ topics as racial and gender stereotypes. Tis paper examines the ways in which the criticism of correctness plays out in diferent forms of paratexts, such as ads, reviews, and interviews with writers. Te analysis of Czech splatterpunk novels and short stories reveals what is actually understood as ‘incorrect’ in terms of literary fction, and how those texts, featuring primarily white masculine heroes with indestructible bodies, lend themselves to diferent kinds of readings: from sharp political satire to self-refective spectacular grotesque.

 KEYWORDS (cz)

Politická korektnost; populární literatura; akční fantastika; splatterpunk; kulturní války

 KEYWORDS (en)

political correctness; popular literature; splatterpunk; culture wars

 DOI

https://doi.org/10.14712/23366680.2020.2.9

 REFERENCES

Adamovič, Ivan (ed.): Na konci apokalypsy. Kronika české science fction 3: od Ondřeje Nefa do současnosti. Plus, Praha 2014.

Alegre, Sara Martín: Arnold Schwarzenegger, Mister Universe? Hollywood Masculinity and the Search of the New Man. Atlantis: Journal of the Spanish Association for Anglo-American Studies 20, 1998, č. 1, s. 85–94.

Bílek, Petr A.: Diskurzivní prostor popkultury aneb Proč by Otokar Březina neměl přejet krtečka. Slovo a smysl 3, 2006, č. 6, s. 23–49.

Blažková, Hana: Literatura bez úvazků? Podoby českého (a polského) politického čtení v 90. letech 20. století. Diplomová práce. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Ústav české literatury a komparatistiky, Praha 2019.

Bůh, s. r. o. Knihy ABZ, 2015 [29. 9. 2020].

Burt, Richard: (Ne)cenzurování pod drobnohledem. Fetiš cenzury v raném novověku, přel. Zdeněk Beran. In: Tomáš Pavlíček — Petr Píša — Michael Wögerbauer (eds.): Nebezpečná literatura? Antologie z myšlení o literární cenzuře. Host, Brno 2012, s. 332–361.

Dědinová, Tereza — Křeček, Jan: Hledání hranic žánru a čtenáře. Jak je na tom současná česká fantastika? Host 34, 2018, č. 4, s. 36–41.

Fajkus, Martin: Splatterpunk po česku. Roztomile brutální příběhy plné krve, násilí a sexu. Host 34, 2018, č. 4, s. 45–48.

Fish, Stanley Eugene: Tere’s No Such Ting as Free Speech, and It’s a Good Ting, Too. Oxford University Press, New York 1994.

Freud, Sigmund: Fetišismus. In týž: Spisy z let 1925–1931, přel. Miloš Kopal Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, Praha 2007, s. 243–250.

Genette, Gérard: Introduction to the Paratext. New Literary History 22, 1991, č. 2, s. 261–272.

Heretic: František Kotleta — Velké problémy v malém Vietnamu (recenze). Mfantasy.cz, 2016 [29. 9. 2020].

Hokr, Boris: Jaký byl ročník 2011 pro scif a horor. Knihožrout, 2011 [10. 8. 2016].

Hokr, Boris: Pavlovský, Jiří: Magie pro každého (Kladivo na čaroděje 1); Město mrtvých (Kladivo na čaroděje 2). ILiteratura.cz, 2012 http://www.iliteratura.cz/Clanek/30793/pavlovskyjiri-magie-pro-kazdehokladivo-na-carodeje1-mesto-mrtvych-kladivo-na-carodeje-2 [29. 9. 2020].

Hokr, Boris: Brakobraní: Co hlásají krvaví proroci božského Kulhánka? Aktuálně.cz, 2014 http://magazin.aktualne.cz/kultura/literatura/brakobrani-cohlasaji-proroci-bozskehokulhanka/r~1e4e673e27a911e487a9002590604f2e/ [29. 9. 2020].

Hokr, Boris: Starci ztracení v budoucnosti. Zacyklenost současné české sci-f. A2. Kulturní čtrnáctideník 14, 2018, č. 12, s. 7.

Homoláč, Jiří: Politická korektnost z hlediska analýzy diskurzu. Slovo a smysl 5, 2008, č. 9–10, s. 161–182.

Hughes, Geofrey: Political Correctness: A History of Semantics and Culture. Wiley-Blackwell, Chichester 2010.

Jameson, Fredric: Postmodernismus neboli kulturní logika pozdního kapitalismu, přel. Olga Sixtová a Josef Šebek. Rybka Publishers, Praha 2016.

Janáček, Pavel: Od hegemonie ke krizi liberálního konsenzu. Diskurz o cenzuře. In: Michael Wögerbauer — Petr Píša — Petr Šámal — Pavel Janáček a kol.: V obecném zájmu. Cenzura a sociální regulace literatury v moderní české kultuře 1749–2014. Academia, Praha 2015, s. 1361–1465.

Jones, Derek (ed.): Censorship: A World Encyclopedia. Fitzroy Dearborn Publishers, London 2001.

Kopřiva, Štěpán: Aktivní kovy. Crew, Praha 2014.

Kotleta, František: Rozhovor s Františkem Kotletou aneb prcat na korektnost. Vlčí bouda, 2014 [29. 9. 2020].

Kotleta, František: Velké problémy v Malém Vietnamu. Epocha, Praha 2016. Kotleta, František: Hanba by mne fackovala, kdybych napsal to, co Petra Hůlová. Literarky. cz, 2. září 2019 [7. 1. 2020].

Kudláč, Antonín K. K.: Nová fantastika. Portál české literatury, 2011 http://www.czechlit.cz/nova-literatura/nova-fantastika/ [27. 9. 2020].

Kudláč, Antonín K. K.: Barvy černobílého světa. Studie o vybraných žánrech současné české populární literatury. Univerzita Pardubice, Pardubice 2017.

Kulhánek, Jiří: Cesta krve. Část 1, Dobrák. United Fans, Praha 1996.

Kulhánek, Jiří: Noční klub. Klub Julese Vernea, Praha 2003.

Kulhánek, Jiří: Legie, 2009 [„základní informace“ o autorovi] [29. 9. 2020].

Malíček, Juraj: Priznanie k popu. Niekoľko poznámok o českom literárním splatterpunku. A2. Kulturní čtrnáctideník 12, 2016, č. 1, s. 7.

Morzael: Děsivé radosti. Comixzone, 2015 [29. 9. 2020].

Moudrý, Martin: Démon na útěku si prostě nemůže užívat tolik sexu, kolik by chtěl! Rozhovor s Martinem Moudrým vedl Martin Fajkus. Fantasya.cz, 2009 [29. 9. 2020].

Nef, Ondřej: Ultimus. Nef.cz, 2009 [29. 9. 2020].

Nef, Ondřej — Kopřiva, Štěpán: Occamova žiletka. Dialog Kopřivy s Nefem o psaní. Nef.cz, 2009 [29. 9. 2020].

Pavlovský, Jiří: Kladivo na čaroděje 2, Město mrtvých. Epocha, Praha 2012.

Pechanec, Jan: Leoš Kyša, Poutník z Mohameda. Neviditelný pes, 2010 http://neviditelnypes.lidovky.cz/tiskni.aspx?r=p_scif&c=A100311_003027_p_scif_hpe [29. 9. 2020].

Poláčková, Jana: Pavel Obluk, Kra. Sarden, 2014 [8. 10. 2016].

Segi, Stefan: Velmistr strachu. Rapper Řezník vyvolal v Česku paniku. Je namístě se bát? Nový prostor 2014, č. 430, s. 18–19.

Segi, Stefan: Rozporuplná obžaloba korektnosti. Recenze knihy: Tilo Sarrazin: Teror ctnosti. O hranicích názorové svobody v Německu. Mediální studia 10, 2016, č. 10, s. 147–150.

Segi, Stefan: Meze svobody. Cenzura, regulace a politická korektnost v literatuře po roce 1989. Disertační práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Filozofická fakulta, 2017.

Segi, Stefan: Neodolatelná slast nekorektnosti. Máme málo, nebo moc korektnosti? Host 34, 2018, č. 8, s. 28–32.

Segi, Stefan: Nekorektní Rychlopalba. Společnost, zločin a žánr v detektivním románu Štěpána Kopřivy. Česká literatura 67, 2019, č. 3, s. 283–307.

Sklenář, Filip: Perverze vyžaduje sofstikovanost. Kulhánek: Highlander pro klempířské učně. Britské listy, 2005a http://blisty.cz/art/24972.html [29. 9. 2020].

Sklenář, Filip: A já toho Kulhánka stejně miluju! Britské listy, 2005b [29. 9. 2020].

Slačálek, Ondřej: Řezník Schejbal. A2larm.cz, 6. 12. 2013 [29. 9. 2020].

Suchánek, Michal — Nef, Ondřej: Děsivé radosti. Crew, Praha 2015.

Špičák, Jiří: Suchánkovo pravověrné sci-f patří mezi komiksové debuty roku. Český rozhlas, 2015 [10. 8. 2016].

Syndrom Kulhánek: boj se, inteleguáne! Neviditelný pes, 2005 http://neviditelnypes.lidovky.cz/uvaha-syndrom-kulhanekboj-seinteleguane-fgw-/p_scif.aspx?c=A051028_153235_p_scif_zak [29. 9. 2020].

Tasker, Yvonne: Spectacular Bodies: Gender, Genre, and the Action Cinema. Routledge, New York 1993.

Úvod > 2020.2.9