2020.3.9

>SLOVO A SMYSL 2020 (17) 35

Teatrologie v čase Priorů

Theatrology in the time of Prior

Barbara Topolová

 

 FULL TEXT   

 ABSTRACT (en)

This study analyzes the publication of the samizdat magazine Dialog, which offered a remarkably consistent and integrated diagnosis of contemporary Czech theatre in the 1970s. By identifying and critically reflecting on the theatre’s innumerable exceptional achievements and alternatives, against the background of its predominantly and unvaryingly average (and below average) offerings, the magazine searched for, formulated, and maintained the value criteria for both theatre criticism and the theatre arts. Despite the fact that after three years under trying circumstances the strength and resources of the editorial board and contributing authors were inevitably exhausted, the collection of texts presented by the magazine is undoubtedly one of the most relevant sources we have today on the theatre and productions of the period. The unsatisfactory state of other public professional critical platforms, as well as the many restrictions imposed on the daily press in the field of theatre arts, make the achievements of Dialog by comparison irreplaceable to historians today. In the broader context, the magazine can be seen as an attempt to distil the quintessence of the present through a cri tical reception of contemporary theatrical productions. A common leitmotif of Dialog, one that may be found in both its reviews and more comprehensive essays and studies, was an urgent expression of the inadequacy – or indeed the total absence – of stylistics in the theatre of its time. [*Obchodní domy Prior was a chain of state owned department stores in Normalisation era Czechoslovakia.]

 KEYWORDS (cz)

Samizdat, časopis Dialog, teatrologie, divadelní scéna, divadelní kritika, 70. léta 20. století

 KEYWORDS (en)

Samizdat; Dialog magazine; theatrology; the theater stage; theater criticism; 1970s

 DOI

https://doi.org/10.14712/23366680.2020.3.9

 REFERENCES

bt [Bartoňková-Janáčková, Olga]: Josef Mysliveček, Tamerlán. Dialog 1, 1977/78, č. 4, s. 19 – 21. (Bartoňková-Janáčková 1978a)

bt [Bartoňková-Janáčková, Olga]: Giueseppe Verdi, Macbeth. Dialog 1, 1977/78, č. 6, s. 17–18. (Bartoňková-Janáčková 1978b)

bt [Bartoňková-Janáčková, Olga]: K problematice operního herectví. Dialog 2, 1978/79, č. 9, s. 1– 5. (Bartoňková-Janáčková 1979)

Ježková, Petra: Do teatrologie jsem vstoupila zadními vrátky pro služebnictvo. Rozhovor s teatroložkou, klasickou filoložkou a překladatelkou Evou Stehlíkovou. Divadelní revue 27, 2016, č. 2, s. 150 – 161.

-vj. [Just, Vladimír]: Netradiční, autorská, nekamenná, malá, ale naše. Dialog 2, 1978/79, č. 4, s. 1 – 10.

-vj. [Just, Vladimír]: Povede‑li se divadlo… Dialog 3, 1979 /80, č. 2, s. 5 – 7. (Just 1979)

-vj. [Just, Vladimír]: Úvodní poznámka nejen o režii. Dialog 3, 1979/80, č. 5 – 6, s. 1 – 4. (Just 1980)

kn [Königsmark, Václav]: Quo vadis, české drama? Dialog 1, 1977/78, č. 1, s. 1 – 14. (Königsmark 1977)

kn [Königsmark, Václav]: Dramatizace jako problém i hledání východiska. Dialog 1, 1977/78, č. 2, s. 1 – 13.

kn [Königsmark, Václav]: Dramatizace jako problém i hledání východiska. Dialog 1, 1977/78, č. 2, s. 1 – 13.

kn [Königsmark, Václav]: Dvě historické fresky Václava Hudečka. Dialog 2, 1978/79, č. 3, s. 8 – 11. (Königsmark 1978)

kn [Königsmark, Václav]: Grigorij Gorin, Thyl Ulenspiegel. Dialog 2, 1978/79, č. 7, s. 24 – 25. (Königsmark 1979a)

kn [Königsmark, Václav]: Naši furianti ’79. Dialog 3, 1979/80, č. 2, s. 11 – 16. (Königsmark 1979b)

kn [Königsmark, Václav]: Pohyb ve stojatých vodách pražské divadelní kultury. Dialog 2, 1978/79, č. 8, s. 1 – 8. (Königsmark 1979c)

kn [Königsmark, Václav]: Pražský Rváč. Dialog 3, 1979/80, č. 5 – 6, s- 8 – 10. (Königsmark 1980a)

kn [Königsmark, Václav]: K otázce hereckého stylu v současném českém divadle. Dialog 3, 1979/80, č. 7 – 8, s. 1 – 18. (Königsmark 1980b)

mrk [Mráček, Vladimír]: A. P. Čechov, Racek. Dialog 1, 1977/78, č. 5, s. 10 – 12. (Mráček 1978)

jap [Pömerl, Jan]: Ladislav Stroupežnický,Naši Furianti. Dialog 3, 1979/80, č. 2, s. 8 – 10. (Pömerl 1979)

-vš- [Someš, Jaroslav]: Anton Pavlovič Čechov, Tři sestry. Dialog 2, 1978/79, č. 8, s. 29 – 30. (Someš 1979)

es [Stehlíková, Eva]: Miroslav Stoniš, Sem padají hvězdy. Dialog 1, 1977/78, č. 10, s. 11 – 12. (Stehlíková 1978)

es [Stehlíková, Eva]: Soudní pře Františka Villona. Dialog 2, 1978/79, č. 8, s. 9 – 12. (Stehlíková 1979)

Stehlíková, Eva: Kritický DIALOG v dobách normalizace. Divadelní revue 11, 2000, č. 4, s. 71.

šrm [Šormová, Eva]: Kdo je za to zodpovědný? Dialog 1, 1977/78, č. 6, s. 24 – 25. (Šormová 1978b)

šrm [Šormová, Eva]: Konfekční klasika ve Vinohradském divadle. Dialog 1, 1977/78, č. 9, s. 12 – 13. (Šormová 1978a)

šrm [Eva Šormová]: K inscenační praxi praž‑ ských činoherních divadel. Dialog 2, 1978/79, č. 3, s. 1 – 7. (Šormová 1978c)

šrm [Šormová, Eva]: Luděk Munzar jako Arturo Ui. Dialog 2, 1978/79, č. 8, s. 15 – 16. (Šormová 1979a)

šrm [Šormová, Eva]: Poznámky k provozu oblastních divadel. Dialog 2, 1978/79, č. 7, s. 1 – 5. (Šormová 1979d)

šrm [Šormová, Eva]: Dodatek k soudní při. Dialog 2, 1978/79, č. 10, s. 29 – 33. (Šormová 1979c)

šrm [Šormová, Eva]: Konečně divadlo. Dialog 3, 1979/80, č. 2, s. 1 – 4. (Šormová 1979b)

šrm [Šormová, Eva]: Bída a naděje české dramatiky. Dialog 3, 1979/80, č. 3 – 4, s. 12 – 19. (Šormová 1980c)

šrm [Šormová, Eva]: O Králi Learovi jinak. Dialog 3, 1979/80, č. 5 – 6, s. 19 – 21. (Šormová 1980a)

šrm [Šormová, Eva]: Kačerův Rváč. Dialog 3, 1979/80, č. 5 – 6, s. 11 – 13. (Šormová 1980b)

Topolová, Barbara: Sen o divadelním slovníku. Rozhovor s historičkou, lexikografkou a editorkou Evou Šormovou. Divadelní revue 26, 2015, č. 3, s. 152 – 164.

nv [Vangeli, Nina]: Mezinárodní setkání Otevřeného divadla ve Wroclawi a na zámku Olešnica 21. září – 8. října 1977. Vrcholy, podněty, smysl. Dialog 2, 1978/79, č. 6, s. 22 – 35.

Úvod > 2020.3.9