2021.1.5

>SLOVO A SMYSL 2021 (18) 36

Milada Součková v labyrintu paměti (na základě prózy Vlastní životopis Josefíny Rykrové)

Milada Součková in the Labyrinth of Memory: Excursus on the Prose Piece ‘Josefína Rykrová’s Autobiography’

Kamila Woźniak

 

 FULL TEXT   

 ABSTRACT (en)

This article focuses on ‘Josefína Rykrová’s Autobiography’ (‘Vlastní životopis Josefíny Rykrové’) by Milada Součková, dealing in particular with issues related to the motif of memory in the form of labyrinthine prose. The collection of texts that is the subject of this analysis presents a retrospective narration based on the memories of Josefína Rykrová (although it makes multiple references to the biography of Milada Součková). Of particular importance is the fact that, at various times in the text, the subject position is split, suggesting a certain play with identities. Having created the figure of Josefína Rykrová, the author points to the splitting and loss of the self in the memories of others, which in turn become part of one’s own memory. Josefína, the titular heroine and the author of the memoirs, gets to know herself not only through her mother’s stories, but also through photographs. In this case, she draws from descriptions written on the back of the photos as an additional source of information. Součková shapes her text on the basis of an architectural metaphor of memory: the labyrinth. Moving towards the centre of this labyrinth is a complex process of remembering and erasing the traces of the past. The reconstruction of memories is aimed at reaching the first memory which remains entirely untainted. In this labyrinth, it is impossible to find the truth about oneself, yet the multiplicity of voices and images causes the subject to lose any certainty about this ‘self ’. Any certainty regarding the ontological status of the narrator is thus also lost by the reader. The labyrinth of the text, even though it uncovers the reality of intimate memories, never creates any intimate space for the subject, because it is interrupted by other voices — quotes, interjections, comments. Going through the labyrinth of memory is a symbolic attempt to confront one’s own identity and determine who one is.

 KEYWORDS (cz)

Paměť; Milada Součková; vyprávění; labyrint; metafory paměti; česká próza; avantgarda

 KEYWORDS (en)

memory; Milada Součková; narration, labyrinth; memory metaphors; Czech prose; avant-garde

 DOI

https://doi.org/10.14712/23366680.2021.1.5

 SOURCES

Součková, Milada: Gradus ad Parnassum. In táž: Případ poezie. Prostor, Praha 1999.

Součková, Milada: Povídka v teorii i praxi. In: Krátká povídka. Prostor, Praha 2003, s. 21–24.

Součková, Milada: Sešity Josefíny Rykrové. Prostor, Praha 2009.

 REFERENCES

Assmannová, Aleida: Prostory vzpomínání. Podoby a proměny kulturní paměti, přel. Jakub Flanderka et al. Nakladatelství Karolinum, Praha 2018.

Augé, Marc: Formy zapomnienia, přel. Anna Turczyn. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas“, Kraków 2009.

Bal, Mieke: Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, přel. Ewa Kraskowska a Ewa Rajewska. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.

Barthes, Roland: Světlá komora. Poznámka k fotografii, přel. Miroslav Petříček. Fra, Praha 2005.

Connerton, Paul: Jak społeczeństwa pamiętają, přel. Marcin Napiórkowski. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

Eco, Umberto: Jméno růže, přel. Zdeněk Frýbort. Argo, Praha 2016.

Elias, Norbert: Społeczeństwo jednostek, přel. Janusz Stawiński. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Erll, Astrid: Kultura pamięci. Wprowadzenie, přel. Agata Teperek. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2018.

Freud, Sigmund: Sen a telepatie. In týž: Mimo princip slasti a jiné práce z let 1920–1924, přel. Miloš Kopal a Jiří Pechar. Psychoanalytické nakladatelství, Praha 1999, s. 129–152.

Głowiński, Michał: Mity przebrane. Dionizos, Narcyz, Prometeusz, Marchołt, Labirynt. Wydawnictwo Literackie, Kraków 1994.

Hrdlička, Josef: Paměť a exil v „Sešitech Josefíny Rykrové“. Slovo a smysl 9, 2012, č. 17, s. 61–81.

Kaźmierska, Kaja: Pamięć biograficzna i pamięć zbiorowa w przestrzeni miejskiej. Przykład Łodzi. In: Ewa JurczyńskaMcCluskey et al. (eds.): Pamięć zbiorowa i tożsamość w Europie Środkowo-schodniej. Wydawnictwo ATH, Bielsko-Biała 2012, s. 141–148.

Lachmann, Renate: Memoria fantastika, přel. Tomáš Glanc. Herrmann & synové, Praha 2002.

Machek, Jakub: Zprostředkovaná paměť města. Pražský Illustrovaný Kurýr. In: Michaela Ferencová et al. (eds.): Paměť města. Obraz města, veřejné komemorace a historické zlomy v 19.–21. století. Etnologický ústav Akademie věd České republiky, Brno 2009, s. 67–96.

Machová, Lucie: Paměť. In: Lucie Machová — Terezie Petišková — Anna Vartecká: Tektonika paměti. Dům umění města Brna, Brno 2015.

Maruszewski, Tomasz: Pamięć autobiograficzna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Němcová Banerjee, Maria: Sešity Josefíny Rykrové: The Poet as Reader. In: Michal Bauer (ed.): Neznámý člověk Milada Součková. Ústav pro českou literaturu AV ČR, Praha 2001.

Papoušek, Vladimír: Existencialisté. Existenciální fenomény v české próze dvacátého století. Torst, Praha 2004.

Pomian, Krzysztof: Historia. Nauka wobec pamięci. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie, Lublin 2006.

Rybicka, Elżbieta: Formy labiryntu w prozie polskiej XX wieku. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas“, Kraków 2000.

Rybiger, Monika: Terytoria pamięci w sztuce współczesnej. In: Paulina Orłowska (ed.): Pamięć. Rejestry i terytoria. Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2013.

Saryusz-Wolska, Magdalena — Traba, Robert — Kalicka, Joanna (eds.): Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2014.

Schacter, Daniel L.: Siedem grzechów pamięci, přel. Ewa Haman a Joanna Rączaszek. PIW, Warszawa 2003.

Sobotková, Irena — Švaříčková Slabáková Radmila: Rodina a její paměť v nás ve světle třígeneračních vyprávění. Triton, Praha 2018.

Stiegler, Bernd: Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, přel. Joanna Czudec. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas“, Kraków 2009.

Suda, Kristián — Štencl, Richard: Ediční poznámka. In: Milada Součková: Sešity Josefíny Rykrové. Prostor, Praha 2009.

Szacka, Barbara: Czas przeszły, pamięć, mit. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Szaló, Csaba: Paměť míst. Kulturní sociologie vzpomínaní. SLON, Brno — Praha 2017.

Vojvodík, Josef: Město jako „zázračný zápisník“. Římské procházky Milady Součkové. K estetice a poetice básnického obrazu. Slovo a smysl 16, 2019, č. 32, s. 109–126.

Wittgenstein, Ludwig: Filosofická zkoumání, přel. Jiří Pechar. Filosofia, Praha 1998.

Woźniak, Kamila: Sztuka pamięci. O prozie Milady Součkovej „Hlava umělce“. Slavica Wratislaviensia 173, 2021, s. 361–370 https://wuwr.pl/swr/article/view/12267 [20. 10. 2020].

Zachová, Alena: Mýtus jako paměť prózy. Interpretace vybraných textů umělecké literatury. Gaudeamus, Hradec Králové 2002.

Zaleski, Marek: Formy pamięci. Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004.

Úvod > 2021.1.5