2023.2.2

>SLOVO A SMYSL 2023 (20) 43

Rozvíjení textových kompetencí metodami tvůrčího psaní

Using Creative Writing Methods to Develop Text-Based Competences

Zbyněk Fišer, Ústav české literatury, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita

 

 FULL TEXT   

 ABSTRACT (en)

The transdisciplinary field of creative writing offers didactic tools for working with text in various analytical-interpretive, imitative, or text-creating operations in the fields of literature, journalism, professional writing, and translation. Creative writing has elaborated methods for developing the skills necessary for making texts, from the modelling of theme and structure, to the development of individual style, to optimization and self-reflective writing. These methods include: reception and analysis; identification of meaning and other (stylistic, macropoetic, and genre-based) characteristics; interpretation; and assessment. In this way, creative writing techniques are not only relevant to professional and popular writing, but to the teaching of literature, literary theory, stylistic procedures, and translation. In this essay, the author presents examples from his work with university students, to demonstrate the potential, using targeted exercises, for developing and deepening empathy towards text-based works, as well as the possibilities and advantages of applying creative text-making strategies when working with texts. Creative writing thus appears to be a methodologically, quantitatively, and qualitatively suitable choice for the development of communication competences based on working with texts.

 KEYWORDS (cz)

Tvůrčí psaní; textová kompetence; senzibilizace; imitace literární tvorby; induktivní poznávání; dynamická mysl; protokol jako didaktický nástroj

 KEYWORDS (en)

creative writing; text competence; sensitization; imitation of literary creation; inductive cognition; dynamic thinking; protocol as a didactic tool

 DOI

https://doi.org/10.14712/23366680.2023.2.2

 SOURCES

Andree, Lukáš a kol.: Literatura pro 4. ročník středních škol. Pracovní sešit. Didaktis, Brno 2010.

Blažke, Jaroslav: Kouzelné zrcadlo literatury. Od železné opony k postmoderně. Velryba, Praha 2005.

Eliašová, Viera et al. (ed.): Na stope slovám. Príručka tvorivého písania pre učiteľov slovenského jazyka a literatúry. Štátny pedagogický ústav, Bratislava 2007.

Eliašová, Viera: Tvorivé písanie a možnosti jeho využitia v edukačnom procese. Univerzita Komenského, Bratislava 2011.

Eliašová, Viera: Oriešok tretí. Tvorivé písanie na strednej škole. Učebný text z edície Tri oriešky. Vydavateľstvo Univerzity Komenského, Bratislava 2018.

Fišer, Zbyněk: O využití výtvarných činností při tvorbě odborného textu. In týž (ed.): Tvůrčí psaní — klíčová kompetence na vysoké škole. Doplněk, Brno 2005, s. 148–156.

Fišer, Zbyněk: Využití tvůrčího psaní v literární výchově. In: Zborník zo Sympózia o tvorivom písaní. Metodicko-pedagogické centrum Bratislavského kraja, Bratislava 2006.

Fišer, Zbyněk — Havlík, Vladimír — Horáček, Radek: Slovem, akcí, obrazem. Příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Masarykova univerzita, Brno 2010.

Fišer, Zbyněk a kol.: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Masarykova univerzita, Brno 2012.

Hník, Ondřej: Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. H & H, Jinočany 2007.

Hoffmann, Bohuslav: Literatura IV. Výbor textů, interpretace, literární teorie. Scientia, Praha 2000.

Cholastová, Jitka: Psaním k porozumění literatuře. Bohemica litteraria 22, 2019, č. 1, s. 100–118.

Karlík, Petr — Nekula, Marek — Pleskalová, Jana (eds.): Nový encyklopedický slovník češtiny. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2016.

Klimovič, Martin: Tvorivé písanie v primárnej škole. Prešovská univerzita v Prešove, Prešov 2009.

Klimovič, Martin: Detský pisateľ v procese tvorby textu. Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, Prešov 2016.

Klimovič, Martin: Oriešok prvý. Tvorivé písanie v primárnom vzdelávaní. Učebný text z edície Tri oriešky. Vydavateľstvo Univerzity Komenského, Bratislava 2018.

Kopečná, Pavla: Tvůrčí analýza a interpretace básní. In: Zbyněk Fišer a kol.: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Masarykova univerzita, Brno 2012, s. 79–110.

Kožmín, Zdeněk: Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Victoria Publishing, Praha 1995.

Nebeský, Ladislav: Černá gramatika. Sníh. In: Josef Hiršal — Bohumila Grögerová (eds.): Vrh kostek. Česká experimentální poezie. Torst, Praha 1993, s. 86 a 90.

Procházková, Ivana: Hospodin je král — starozákonní metafora ve světle kognitivní lingvistiky. Česká biblická společnost, Praha 2011.

Procházková, Ivana: The Torah / Law Is a Journey. Using Cognitive and Culturally Oriented Linguistics to Interpret and Translate Metaphors in the Hebrew Bible. Karolinum Press, Praha 2021.

Schank, Roger C.: Dynamic Memory Revisited. Cambridge University Press, Cambridge — New York 1999.

Sternberg, Robert J.: Kognitivní psychologie, přel. František Koukolík et al. Portál, Praha 2002.

Studený, Jiří: Dramata jazyka. Teorie literatury a praxe tvůrčího psaní. Pavel Mervart, Červený Kostelec 2010.

Studený, Jiří: Mlha nic neskrývá. Další eseje o tvůrčím psaní. Pavel Mervart, Červený Kostelec 2023 (v tisku).

Šalamounová, Zuzana: Tvůrčí psaní jako cesta k tvořivé pedagogické komunikaci. In: Zbyněk Fišer a kol.: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Masarykova univerzita, Brno 2012, s. 37–78.

Turner, Mark: Literární mysl. O původu myšlení a jazyka, přel. Olga Trávníčková. Host, Brno 2005.

Vráblová, Timotea: Oriešok druhý. Tvorivé písanie v nižšom strednom vzdelávaní. Učebný text z edície Tri oriešky. Vydavateľstvo Univerzity Komenského, Bratislava 2018.

Úvod > 2023.2.2