2023.2.3

>SLOVO A SMYSL 2023 (20) 43

Nezůstat vně zpěvu. O dvou způsobech čtení básní a jejich místě v didaktice poezie

Don’t Stand Outside the Song: On Two Ways of Reading Poems and Their Place in the Didactics of Poetry

Eliška D. Härtelová, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Ústav české literatury a komparatistiky — gymnázium Nový PORG

 

 FULL TEXT   

 ABSTRACT (en)

This article focuses on two ways of reading poetry, the first of which may be described as a contentbased model, the second as a song-based model of reception. It shows that the content-based model leads to a sense of incomprehension vis-à-vis the poetic text. The first part of the study concentrates on the construction of this image of ‘incomprehensible’ poetry and the implications this has for teaching. Taking a new perspective, the paper discusses the tendency to promote a single correct interpretation of a poem, and the phenomenon of purely formal, mechanical analyses. Attention is paid to teachers who often fail to offer a different model of reading, and who themselves start from the idea of incomprehensibility. The second part of the article proposes incorporating into the classroom a way of reading poems inspired by the way we perceive songs. This is based on the proximity of poetry and songs, which have common roots. What this highlights about poetry is its continuity with the oral tradition and performance. The article also defines the relationship of songbased model to interpretation and to approaches emphasizing methods of creative reception. In its conclusion, the study addresses the question of the relationship between entertainment or amusement and edification (docere et delectare), which are not seen as opposites in the song-based model of reception but as working in tandem.

 KEYWORDS (cz)

Didaktika literatury; didaktika poezie; písňový model recepce; obsahový model recepce; paměť; verš „vrytý“ do paměti; zábava a poučení (docere et delectare); „nesrozumitelnost“ poezie

 KEYWORDS (en)

didactics of literature; didactics of poetry; song-based model of reception; content-based model of reception; memory; verse ‘stuck’ in memory; entertainment and edification (docere et delectare); ‘incomprehensible’ poetry

 DOI

https://doi.org/10.14712/23366680.2023.2.3

 SOURCES

Alford, Lucy: Forms of Poetic Attention. Columbia University Press, New York 2020.

Anders, Petra: Poetry Slam. 7. vyd. Schneider Verlag Hohengehren, Baltmannsweiler 2019.

Bloom, Harold: The Art of Reading Poetry. Perennial, New York 2005.

Brukner, Josef — Filip, Jiří: Poetický slovník. Mladá fronta, Praha 1997.

Culler, Jonathan: Teorie lyriky, přel. Martin Pokorný. Karolinum, Praha 2020.

Čtenářské kluby. Mimořádné vydání projektového oběžníku Inspirace pro práci s poezií, 2020.

Eagleton, Terry: How to Read a Poem. Blackwell Publishing, Malden — Oxford — Carlton 2007.

Émery-Bruneau, Judith: Finalités de l’enseignement de la poésie au secondaire québécois. Pratiques 179–180, 2018 [21. 6. 2023].

Friedrich, Hugo: Struktura moderní lyriky. Od poloviny devatenáctého do poloviny dvacátého století, přel. František Ryčl. Host, Brno, 2005.

Fulková, Marie: Diskurs umění a vzdělávání. H+H, Praha 2008.

Gattermaier, Klaus: Schüler als Dichter. Kreative Schreibformen im Lyrikunterricht. In: Kurt Franz — Rupert Hochholzer (eds.): Lyrik im Deutschunterricht. Grundlagen — Methoden — Beispiele. 2. vyd. Schneider Verlag Hohengehren, Baltmannsweiler 2010, s. 1–15.

Hník, Ondřej: Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Karolinum, Praha 2014.

Horatius: De arte poetica — O umění básnickém, přel. Dana Svobodová. Academia, Praha 2002.

Hrabák, Josef: Umíte číst poezii? Krajské nakladatelství v Brně, Brno 1963. Jak číst poezii. 2., upravené vyd. Československý spisovatel, Praha 1969.

Jaluška, Matouš: Dvorná hra a vysoká láska. Uvedení k trubadúrskému zpěvníku R. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha 2018.

Kožmín, Zdeněk: Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Victoria Publishing, Praha 1995.

Kožmín, Zdeněk: Interpretace básní. 2., upravené vyd. Masarykova univerzita, Brno 1997.

Millward, Peter: Making Sense of Poetry: Beginning Teachers Talking about Poems. In: Linda Thompson (ed.): The Teaching of Poetry: European Perspectives. Cassell, London 1996, s. 85–94.

Miner, Earl Roy: Comparative Poetics: An Intercultural Essay on Theories of Literature. Princeton University Press, Princeton — Oxford 1990.

Nagy, Gregory: Poetry as Performance: Homer and Beyond. Cambridge University Press, Cambridge 1996.

Rabaté, Dominique: Lyrická gesta, přel. Martin Pokorný. Karolinum, Praha 2023.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, Praha 2007.

Thompson, Linda: Trees and Stuff: Young Children’s Constructs of Poetry. In táž (ed.): The Teaching of Poetry. European Perspectives. Cassell, London 1996, s. 1–11.

Vala, Jaroslav: Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc 2013.

Vala, Jaroslav — Fic, Igor: Poezie a mladí čtenáři. Výzkum recepce konkrétních básní. Hanex, Olomouc 2012. Waters, William: Poetry’s Touch: On Lyric Address. Cornell University Press, Ithaca, NY — London 2003.

Úvod > 2023.2.3