2023.2.6

>SLOVO A SMYSL 2023 (20) 43

Bruncvík se chápe slova. Marginálie k didaktickému využití hrdinů středověké literatury

Bruncvík Wants to Have a Say: Notes on the Didactic Use of Heroes from Medieval Literature

Vendula Rejzlová, Ústav pro českou literaturu AV ČR – Matouš Jaluška, Ústav pro českou literaturu AV ČR

 

 FULL TEXT   

 ABSTRACT (en)

Teaching the thousand-year period of medieval European literature and six-hundred years of Old Czech literature in Czech secondary education is often confronted by two interrelated challenges: the subjects are traditionally taught through a chronological approach to literary history in the first year of school, while presenting language, literary genres, themes, and ideas that are distant and difficult to understand for contemporary readers, particularly the target student group (15–16 years of age). A majority of teachers are unwilling to deal with old literature in their lessons. Can we find a way to modify and improve this practice? In this paper we try to grasp the perceived difficulty and otherness of this corpus in a constructive way and show that it can be productively used, for example, by moving away from the traditional chronological framework and focusing on probing texts (especially narratives) that link the present to the past. We show this possibility through the example of the story of Bruncvík, comparing its medieval version to a more recent version by Alois Jirásek in his Staré pověsti české (Legends of Old Bohemia).

 KEYWORDS (cz)

Staročeská literatura; medievalismus; didaktika literatury; rytířská epika; naratologie; Kronika o Bruncvíkovi; Alois Jirásek

 KEYWORDS (en)

old Czech literature; medievalism; didactics of literature; chivalric epic; narratology; Chronicle of Bruncvík; Alois Jirásek

 DOI

https://doi.org/10.14712/23366680.2023.2.6

 PRIMARY SOURCES

Cæsarius z Heisterbachu: Vyprávění o zázracích. Středověký život v zrcadle exempel, ed. a přel. Jana Nechutová. Vyšehrad, Praha 2009.

Erben, Karel Jaromír (ed.): Výbor z literatury české. Díl druhý. Od počátku XV. až do konce XVI. století. České museum — František Řivnáč, Praha 1868.

Chrétien de Troyes: Cligés. Román lásky a cti, přel. Jiří Konůpek. Odeon, Praha 1967.

Jirásek, Alois: Staré pověsti české. J. R. Vilímek, Praha 1894.

Jirásek, Alois: Staré pověsti české, ed. Karel Komárek. Nadační fond Česká knižnice — Ústav pro českou literaturu AV ČR — Host, Praha — Brno 2019.

Kolár, Jaroslav — Nedvědová, Milada (eds.): Próza českého středověku. Odeon, Praha 1983.

Loriš, Jan (ed.): Sborník hraběte Baworowského. Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, Praha 1903.

Petrů, Eduard — Marečková, Dagmar (eds.): Rytířské srdce majíce. Česká rytířská epika 14. století. Odeon, Praha 1984.

Tichá, Zdeňka (ed.): Tristram a Izalda. Mladá fronta, Praha 1980.

Tyl, Josef Kajetán: Sebrané spisy Josefa Kajetána Tyla. Díl III. Spisy dramatické, ed. František Sekanina. Kočí, Praha 1907.

Wolfram von Eschenbach: Parzival, přel. Jindřich Pokorný. Aula, Praha 2000.

 SECONDARY SOURCES

Bildhauer, Bettina: Medievalism and Cinema. In: Louise D’Arcens (ed.): The Cambridge Companion to Medievalism. Cambridge University Press, Cambridge 2016, s. 45–59.

Bremond, Claude — Le Goff, Jacques — Schmitt, Jean-Claude: L’exemplum. Brepols, Turnhout 1982.

Carroll, Shiloh: Medievalism in A Song of Ice and Fire and Game of Thrones. D. S. Brewer, Cambridge 2018.

Curtius, Ernst Robert: Evropská literatura a latinský středověk, přel. Jiří Pelán, Jiří Stromšík, Irena Zachová. Triáda, Praha 1998.

Deči, Vojtěch: Literární a mytologické osudy postavy praotce Čecha. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistiky, Praha 2022 [30. 9. 2023].

Dědinová, Tereza: Neostrá množina literární fantastiky. Snad neapologetická odpověď Pavlu Šidákovi. Česká literatura 66, 2018, č. 1, s. 101–105.

Dědinová, Tereza: Po divné krajině. Charakteristika a vnitřní členění fantastické literatury. Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Brno 2015.

Deszcz-Tryhubczak, Justyna — Zarzycka, Agata: On Alien Alders: The Erl-King Inspirations in Andrzej Sapkowski’s Witcher Saga. In: Lars Schmeink — Astrid Böger (eds.): Collision of Realities: Establishing Research on the Fantastic in Europe. De Gruyter, Berlin 2012, s. 187–204.

Freedman, Paul — Spiegel, Gabrielle M.: Medievalisms Old and New: The Rediscovery of Alterity in North American Medieval Studies. The American Historical Review 103, 1998, č. 3, s. 677–704.

Goerlitz, Uta — Heimschrott, Stefanie — Vogelsang, Klaus: Altgermanistik und Deutschunterricht. Relevanz und Schulbezug im germanistisch-mediävistischen Curriculum. Überlegungen und Impulse. In: Detlef Goller — Sabrina Hufnagel — Isabell Brähler-Körner (eds.): Helden in der Schule. Akten der Tagung Kloster Benz 2014. University of Bamberg Press, Bamberg 2017, s. 323–341.

Gurevič, Aron Jakovlevič: Kultura a společnost středověké Evropy očima současníků. Exempla 13. století, přel. Jitka Komendová. Argo, Praha 2022.

Hannam, Fraser Douglas — Laura, Ronald Samuel: Reflection of the Potential Role a Narrative Can Play to Enhance Pedagogic Efficacy. IJRDO Journal of Educational Research 2, 2017, č. 8, s. 222–243.

Hannam, Fraser Douglas: Teaching through Narrative, 2015 [30. 9. 2023].

Holmes, Olivia: Boccaccio and Exemplary Literature: Ethics and Mischief in the Decameron. Cambridge University Press, Cambridge 2023.

Hník, Ondřej: Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Univerzita Karlova, Praha 2021.

Jaluška, Matouš — Hrdlička, Josef: Způsoby hrdinství v evropské poezii. In: Josef Hrdlička — Matouš Jaluška — Martin Pšenička (eds.): Hrdinové v básních. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Praha 2017, s. 7–58.

Jaluška, Matouš — Šorm, Martin: Řeči o lásce a smrti. Příběh Tristana a Isoldy jako didaktická výzva. Svět literatury 26, 2016, č. 54, s. 119–134.

Jaluška, Matouš: Různí Rolandové. Rukopisné verze středověkých textů a co s nimi? Český jazyk a literatura 70, 2019a, č. 3, s. 129–134.

Jaluška, Matouš: Slova. In: Matouš Jaluška (ed.): Nebe, peklo, poezie. Reformace z různých stran. Ústav pro českou literaturu AV ČR, Praha 2019b, s. 11–80.

Janáčková, Jaroslava: Alois Jirásek. Melantrich, Praha 1987. Katalog požadavků k maturitní zkoušce — český jazyk a literatura. MŠMT, CZVV, Praha 2016 (platný od školního roku 2017/2018) [30. 9. 2023].

Kaufman, Amy S.: Medieval Unmoored. In: Karl Fugelso (ed.): Studies in Medievalism XIX: Defining Neomedievalism(s). D. S. Brewer, Cambridge 2010, s. 1–11.

Kolár, Jaroslav: Zábavná četba pro lid pobělohorské doby v obrozenecké literatuře. Česká literatura 7, 1959, č. 4, s. 414–425.

Kolár, Jaroslav: Česká zábavná próza 16. století a tzv. knížky lidového čtení. ČSAV, Praha 1960.

Kolár, Jaroslav: Návraty bez konce. Studie k starší české literatuře, ed. Lenka Jiroušková. Atlantis, Brno 1999.

Komberec, Filip: Co už tu zbývá z Karla Čapka? Nad autorovým dílem v kontextu středoškolského vzdělávání. Cherm, Praha 2018.

Králíková, Andrea — Marková, Jana: Číst, pochopit, interpretovat. Literární prozaický text ve výuce cizího jazyka a ve výuce literatury. Slovo a smysl 20, 2023, č. 42, s. 108–130.

Kremer, Jan: Historická herní studia. Nástin badatelského pole. Historie — otázky — problémy 13, 2021, č. 2, s. 11–35.

Kučerová, Eva: Slovanská mytologie v díle Juraje Červenáka. Diplomová práce, Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka a literatury, Hradec Králové 2020 [30. 9. 2023].

Lederbuchová, Ladislava: Literatura ve škole. Četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň 2010.

Mirvaldová, Hana: Kronika o Bruncvíkovi z hlediska folklorní pohádky. Česká literatura 28, 1980, č. 2, s. 146–154.

Mochocka, Aleksandra: The Witcher Adventure (Board) Game in the Witcher Transmedia Universe. In: Irena Barbara Kalla — Patrycja Poniatowska — Dorota Michułka (eds.): On the Fringes of Literature and Digital Media Culture: Perspectives from Eastern and Western Europe. Brill Rodopi, Leiden — Boston 2018, s. 105–122.

Neecke, Michael — Scheffler, Monika: We Don’t Need Another Hero! Zur Vermeidung der Heldenfalle im schulischen MittelalterUnterricht. In: Detlef Goller — Sabrina Hufnagel — Isabell Brähler-Körner (eds.): Helden in der Schule. Akten der Tagung Kloster Benz 2014. University of Bamberg Press, Bamberg 2017, s. 151–161.

Nodl, Martin: Středověk v nás. Argo, Praha 2015.

Pelcová, Naděžda: Jak jinak myslet jinakost? In: Lea Květoňová a kol.: Stejné a jiné ve filosofické a speciálněpedagogické reflexi. Inkluzivní škola. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2019, s. 61–68.

Peterka, Josef: Teorie literatury pro učitele. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha 2001.

Pugh, Tison — Weisl, Angela Jane: Medievalisms: Making the Past in the Present. Routledge, London — New York 2013.

Rejzlová, Vendula: Letem středověkým světem. Glosy k výuce starší české literatury na současných středních školách. Český jazyk a literatura 73, 2022, č. 1, s. 21–27.

Rider, Jeff: Other Voices: Historicism and the Interpretation of Medieval Texts. Exemplaria 1, 1989, č. 2, s. 293–312.

Rider, Jeff: Spoons, Whorls, and Caroles: How Medieval Artefacts Can Help Keep Your Brain on Its Toes. In: Juliana Dresvina — Victoria Blud (eds.): Cognitive Sciences and Medieval Studies. University of Wales Press, Cardiff 2020, s. 217–235.

Rider, Jeff: The Middle Ages Are within Your Grasp: Motor Neurons, Mirror Neurons, Simulacra, and Imagining the Past. Medievalism 24, 2015, s. 155–175.

Spunar, Pavel: Středověké národní literatury. In týž (ed.): Kultura středověku. Academia, Praha 1995, s. 161–180.

Svobodová, Andrea — Šimek, Štěpán: Elektronický slovník staré češtiny. Soupis pramenů a zkratek. Ústav pro jazyk český AV ČR, oddělení vývoje jazyka, Praha 2022 [30. 9. 2023].

Šidák, Pavel: Apologetika fantastické literatury. Česká literatura 63, 2015, č. 2, s. 183–211.

Šidák, Pavel: Vypravěčský komentář. Poučovat, přesvědčovat, vychovávat. In: Alice Jedličková (ed.): Narativní způsoby v české próze 19. století. Ústav pro českou literaturu AV ČR — Karolinum, Praha 2022, s. 81–150.

Šmahelová, Hana: Bruncvík po dvaceti letech. Česká literatura 47, 1999, č. 5, s. 540–546.

Šnircová, Soňa: Girlhood in British Comingof-Age Novels: The Bildungsroman Heroine Revisited. Cambridge Scholars, Newcastle upon Tyne 2018.

Šorm, Martin: Conflicting Popular Culture — Populism and Public History: Vlastimil Vondruška and the Instrumentalization of the Middle Ages. Bohemia 61, 2021, č. 1, s. 35–48.

Štěpáník, Stanislav: Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů. Pedagogická orientace 28, 2018, č. 3, s. 435–471.

Vidmanová, Anežka: Laborintus — latinská literatura středověkých Čech. Koniasch Latin Press, Praha 1994.

Vilikovský, Jan: Zapomenutý rukopis Jiříkova vidění. Listy filologické 65, 1938, č. 4–5, s. 348–355.

Vlček, Jaroslav: Dějiny české literatury I, ed. Olga Svejkovská a František Svejkovský. SNKLHU, Praha 1960. Vojtíšek, Ondřej: Analýza seznamu děl k maturitě, 2021 [30. 9. 2023].

Vojtíšek, Ondřej: Metodologické vlivy v současných didaktických interpretacích na střední škole. Slovo a smysl 16, 2019, č. 31, s. 209–224.

Weitbrecht, Julia: Genealogie und Exorbitanz. Zeugung und (narrative) Erzeugung von Helden in heldenepischen Texten. Zeitschrift für deutsches Altertum und deutsche Literatur 141, 2012, s. 281–309.

Williams, Paul D.: Story-Telling in Lectures: How a Narrative Pedagogy Can Create Meaning for Students in Large Group Settings. In: Christopher Klopper — Steve Drew (eds.): Teaching for Learning and Learning for Teaching: Peer Review of Teaching in Higher Education. Sense, Rotterdam — Boston — Taipei 2015, s. 189–207.

Úvod > 2023.2.6