2023.1.1

>SLOVO A SMYSL 2023 (20) 42

„Ej, duby, duby, zelené duby“. K mnemopoetice a symbolice (moravské) lidové písně

‘Green, Green Oaks’: Mnemopoetics and Symbolism in (Moravian) Folksongs

Ondřej Skovajsa, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, East and Central European Studies

 

 FULL TEXT   

 ABSTRACT (en)

The paper introduces the concept of mnemopoetics, i.e., how songs are composed to be remembered, how they are shaped by oral memory as only the songs worth remembering were preserved by the community. After a brief discussion of ‘memory of the body’ (cf. Saussy 2016), the author introduces the formal mnemopoetic features (role of incipit, genre, rhythm, dialogue, incremental repetition, strophic arrangement, etc.). In the second part, he focuses on the semantic mnemopoetic role of incipit parallelism, which announces what will happen next in the song-story (cf. Andersen 1985; Marčok 1980; Bartmiński 2016). He then analyzes the first part of Jan Poláček’s song-collection from Moravian Slovakia (Slovácké pěsničky, 1936) and distinguishes nine main groups of songs with the incipit parallelism variously announcing: 1. erotic desire, 2. courtship, 3. longing for marriage, 4. an obstacle in the way of love, 5. a sinister omen leading to a bad outcome, 6. disappointment, 7. parting, 8. death; and 9. joyousness. For example, the image of ‘running water’ in the first verse suggests an unhappy development in the love affair portrayed by the song. The study further verifies the validity of six most prominent identified announcements on the broader material of František Sušil’s (1860) classical collection of Moravian folksongs. As suggested by fieldwork introduced in the study, traditional singers from Moravia and western Slovakia are typically aware of the ‘second’ meaning in songs, and this awareness of song symbolism helps singers — and readers — not only to remember songs better, but to do them justice when interpreting them. More broadly, the study represents a contribution to the methodological analysis of symbolism in traditional song lyrics.

 KEYWORDS (cz)

Mnemopoetika; paměť; lidová píseň; symbol; symbolika; supranarativní funkce; strukturalismus; incipit; ústní tradice

 KEYWORDS (en)

mnemopoetics; memory; symbol; symbolism; folksongs; supra-narrative function; Structuralism; incipit; oral tradition.

 DOI

https://doi.org/10.14712/23366680.2023.1.1

 SOURCES

Bartoš, František — Janáček, Leoš (eds.): Národní písně moravské v nově nasbírané. Praha 1901.

Erben, K. J. (ed.): Prostonárodní písně a říkadla. ELK, Praha 1937.

Koláček, Jan (ed.): FolkSong.eu: Online katalog lidových písní [5. 4. 2023].

Miškerík, Jarek (ed.): Horňácký zpěvník sedláckých. Velká nad Veličkou, Albert 1994.

Smutný Jaroslav — Smutná, Vlasta (ed.): Písňové sběry [5. 4. 2023].

Sušil, František (ed.): Moravské národní písně. Argo — Mladá fronta, Praha 1998.

Poláček Jan (ed.): Slovácké pěsničky. Slovácký krúžek, Brno 1936.

 LITERATURE

Andersen, Flemming G.: Commonplace and Creativity: The Role of Formulaic Diction in Anglo-Scottish Traditional Balladry. Odense University Press, Odense 1985.

Bartmiński, Jerzy: Jazyk v kontextu kultury, přel. Irena Vaňková. Karolinum, Praha 2016.

Bušíková, Zuzana: Symboly v moravských lidových písních. Diplomová práce, FF UP, Olomouc 2010.

Eisner, Pavel: Malované děti. Práce, Praha 1949.

Eliot, T. S.: O básnictví a básnících, přel. Martin Hilský. Odeon, Praha 1991.

Horák, Jiří: Naše lidová píseň. Josef Vilímek, Praha 1946.

Hušek, Vít: Symbol ve filosofii Paula Ricoeura. Trinitas, Svitavy 2004.

Jousse, Marcel: The Oral Style [1925], přel. Edgard Sienaert a Richard Whitaker. Garlan Publishing, New York 1990.

Jousse, Marcel: The Anthropology of Geste and Rhythm, přel. Edgard Sienaert a Jean Conolly. Mantis Publishing, Durban 2000.

Karbusický, Vladimír: Mezi lidovou písní a šlágrem. Supraphon, Praha 1968.

Kuba, Ludvík: Cesty za slovanskou písní. SNKLHU, Praha 1953.

Lefévre, Frederic: Nová psychologie jazyka (Orientační studie k orálnímu stylu P. Marcela Jousse). Josef Florian, Stará Říše na Moravě 1929.

Levitin, Daniel: The World in Six Songs: How the Musical Brain Created Human Nature. Penguin, New York 2008.

Lowth, Robert: Lectures on the Sacred Poetry of the Hebrews [1835], přel. G. Gregory.

Garland Publishing, New York 1971.

Marčok, Viliam: Estetika a poetika l’udovej poézie. Tatran, Bratislava 1980.

Mukařovský, Jan: Detail jako základní sémantická jednotka v lidovém umění. In týž: Studie z estetiky, ed. Květoslav Chvatík. Odeon, Praha 1966, s. 209–222.

Navrátilová, Alexandra: Namlouvání, láska a svatba v české lidové kultuře. Vyšehrad, Praha 2012.

Niebrzegowska-Bartmińska, Stanisława: Sexuální (ne)způsobilost v polské lidové poezii. In: Irena Vaňková (ed.): Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky III. Tělo a tělesnost v jazykových a kulturních konceptualizacích. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha 2020.

Olrik, Axel: Epic Laws of Folk Narrative [1909]. In: Alan Dundes (ed.): International Folkloristics. Rowman & Littlefield, Oxford 1999, s. 83–98.

Ong, Walter J.: Technologizace slova. Mluvená a psaná řeč, přel. Petr Fantys. Karolinum, Praha 2006.

Ricoeur, Paul: Život, pravda, symbol, usp. a přel. Miloš Reichert. OIKOYMENH, Praha 1993.

Rubin, David C.: Memory in Oral Traditions: Cognitive Psychology of Epic, Ballads and Counting-Out Rhymes. Oxford University Press, Oxford 1995.

Rut, Přemysl: Parlando Cantabile. Od řeči ke zpěvu a zpět. Brkola, Praha 2017.

Saussy, Haun: The Ethnography of Rhythm: Orality and Its Technologies. Fordham University Press, New York 2016.

Scarry, Elaine: On Beauty and Being Just. Princeton University Press, Princeton 1999.

Sirovátka, Oldřich — Šrámková, Marta: Doslov. In: České lidové balady. Melantrich, Praha 1983.

Sirovátka, Oldřich — Šrámková, Marta: Textové stavební jednotky v lidové lyrické písni. Národopisné aktuality 3. Krajské středisko lidového umění, Strážnice 1972, s. 169–188.

Skovajsa, Ondřej: Psaný hlas. Whitmanovy Listy trávy a Millerův Obratník Raka. Malvern, Praha 2015.

Skovajsa, Ondřej: „Už sa on ten suchý javor zelení“. Filozofie Martina Bubera a živá lidová píseň. In: Irena Přibylová — Lucie Uhlíková (eds.): Hudba a spiritualita. Sborník příspěvků z mezinárodního kolokvia. Městské kulturní středisko, Náměšť nad Oslavou 2019.

Smetana, Robert — Václavek, Bedřich: Doslov. In: František Sušil: Moravské národní písně, eds. Robert

Smetana — Bedřich Václavek. Argo — Mladá fronta, Praha 1998, s. 746–762.

Ulehla, Julia: „Aj, ty milý orle, viděls krávy moje?“ Reflexe moravské písně v severoamerickém domorodém prostoru. In: Irena Přibylová — Lucie Uhlíková (eds.): Od folkloru k world music: Zrcadlení. Městské kulturní středisko, Náměšť nad Oslavou 2017.

Úlehla, Vladimír: Živá píseň. František Borový, Praha 1949.

Wężowicz-Ziółkowska, Dobrosława: Milość ludowa. Wzory milości w polskiej pieśni ludowej XVII-XX wieku. Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Wrocław 1991.

Zíbrt, Čeněk: Bibliografický přehled českých národních písní. Akademia, Praha 1895.

Úvod > 2023.1.1